📖 UUTUUS: Uusi kirja nyt saatavilla! Tilaa 24,90€ →

Valikko
Etusivu Raamattu Ääniraamattu Artikkelit Opetukset Lukupolku Uutiset Ohje

Lepopäivästä vapauteen: Kutsumuksen polku Kristuksessa

| Kirjoittaja: Sami ja Heini Minkkinen
Lepopäivästä vapauteen: Kutsumuksen polku Kristuksessa

Lepopäivästä vapauteen: Kutsumuksen polku Kristuksessa

Sapatista rakkauden lakiin

Jokainen meistä kaipaa lepoa tässä kiireisessä maailmassa. Sapattikäsky ei ole vain historiallinen jäänne vaan tärkeä osa Jumalan suunnitelmaa, joka puhuttelee ihmissydämen ikuista kaipausta. Jokaisen hermosolu on viritetty tarvitsemaan lepoa: ei pelkästään fyysistä vaan myös syvempää hengellistä lepoa, joka koskettaa koko olemustamme. Tämän levon merkitys avautuu vasta ymmärtäessämme sen todellisen tarkoituksen, ei määräyksinä ja sääntöinä, vaan vapautuksena.

"Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten." (Mark. 2:27) Jeesuksen sanat kääntävät koko lain ymmärryksen uuteen valoon. Tässä ei ole kyse ulkoisista muodoista vaan sisäisestä todellisuudesta. Lain kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Fariseusten harha oli välineellistää lepo suoritukseksi, muuttaa lahja taakaksi. Yhtä helposti nykyihminen sortuu samaan ansaan, etsimään lepoa kiireellä ja suorituksella, tehden siitäkin vain yhden uuden vaatimuksen.

Sapatti avaa meille ikkunan Jumalan sydämeen. Kuuden luomispäivän jälkeen Luoja lepäsi, mutta ei väsymyksestä, vaan asettaakseen ihmisille mallin. Tätä syvempää viisautta emme voi ohittaa. Lepo ei ole vain tauottamista vaan koko elämämme uudelleen rytmittämistä suhteessa luomistodellisuuteen. Maailma tarjoaa taukoamatonta suorittamista; Jumala tarjoaa syvempää lepoa, joka löytyy Hänen läsnäolostaan.

Lain henki ja sen täyttymys

Kristillisen uskon ytimessä on syvällinen totuus: laki on pyhä, vanhurskas ja hyvä, mutta samalla tarvitsemme vapautuksen lain orjuudesta. Tämä näennäinen ristiriita avautuu vasta ymmärtäessämme lain todellisen tarkoituksen. Se on kuin peili, joka näyttää ihmisen tarpeen pelastukselle. Vasta nähdessämme oman kyvyttömyytemme noudattaa lakia täydellisesti, tunnistamme armon välttämättömyyden.

Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen. Tämä täyttymys ei merkitse lain hylkäämistä vaan sen todellisen tarkoituksen paljastamista. Laki ei koskaan ollut tie pelastukseen vaan osoitus täydellisen pelastuksen tarpeesta. Kymmenessä käskyssä heijastuu Jumalan pyhyys, jota yksikään ihminen ei kykene saavuttamaan omin voimin. Tämä ei tee laista merkityksetöntä, vaan päinvastoin, se tekee siitä merkityksellisemmän kuin osaamme kuvitellakaan.

"Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi. Ja toinen on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Ei ole näitä suurempaa käskyä." (Mark. 12:30-31) Tässä Jeesuksen vastauksessa kiteytyy koko lain ydin. Kyse ei ole yksittäisistä säännöistä vaan kokonaisvaltaisesta rakkaudesta. Tämä rakkaus on lain täyttymys, ei sen kumoaminen. Rakkauden laki toimii sisäisenä kompassina, joka ohjaa kaikkia valintoja Jumalan valtakunnan mukaisesti.

Sapatin syvempi merkitys avautuu Kristuksessa itsessään. Heprealaiskirjeen kirjoittaja julistaa, että "joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, samalla tapaa kuin Jumalakin omista teoistaan" (Hepr. 4:10). Kristillinen sapatti ei siis ole niinkään päivä kalenterissa vaan sisäinen tila, jossa lepäämme Jumalan täytetyssä työssä. Tämä lepo ei ole passiivisuutta vaan elämistä Kristuksen voimassa, jossa tekomme eivät enää synny yrittämisestä vaan olemisesta.

Vapaus ja vastuu Kristuksessa

Kristuksen seuraaja on täysin vapaa laista, mutta samalla täydellisesti sidottu rakkauden lakiin. Tämä ei ole ulkoinen pakko vaan sisäinen kutsumus, joka syntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta. Tämä rakkaudellinen totuus avautuu Jeesuksen uudistamassa sydämessä: laki ei enää ole ulkopuolinen sääntökokoelma vaan sisäinen elämänvoima. Vapaudessa ei ole kyse rajojen hylkäämisestä vaan vapaudesta elää Jumalan tarkoittamalla tavalla.

"Te olette kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'" (Gal. 5:13-14) Vapaus ei siis merkitse oikeutta toimia itsekkäästi vaan kykyä rakastaa epäitsekkäästi. Aito vapaus on sidottu rakkauteen: vapauteen palvella ja antaa itsensä toisten hyväksi.

Itsensä kieltäminen on kristillisen vapauden merkillinen ydin. Jeesus opetti: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua." (Matt. 16:24) Tässä itsensä kieltämisessä ei ole kyse itsensä hylkäämisestä vaan väärän, itsekeskeisen minän kuolettamisesta. Kun luovumme omista suunnitelmistamme, löydämme Jumalan tarkoituksen elämällemme. Hylätessämme oman tiemme löydämme tien, joka vie todelliseen elämään.

Lain ja armon välinen jännite ratkeaa vain Kristuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Me kuolemme laille voidaksemme elää Jumalalle. Tämä kuolema ei ole lain hylkäämistä vaan sen tunnustamista, että laki on saavuttanut meissä tarkoituksensa: se on ajanut meidät Kristuksen luo. Vasta armon löytänyt voi ymmärtää lain todellisen merkityksen. Laki ilman armoa johtaa joko ylpeyteen tai epätoivoon, mutta armo avaa meille lain syvimmän tarkoituksen: rakkauden.

Kutsumus – sydämen kompassi

Kutsumus on syvempää kuin ura tai tehtävä. Se on Jumalan kutsu yhteyteen kanssaan, kutsu tulla siksi, joksi Hän on meidät luonut. Tämä kutsu ei kuulu vain valituille yksilöille tai hengellisen työn tekijöille, vaan se on jokaisen uskovan perusoikeus ja -vastuu. Kutsumus ei ole ensisijaisesti sitä mitä teemme, vaan sitä kuka olemme Kristuksessa. Tekomme nousevat identiteetistämme, eivät toisinpäin.

Tosikristillisessä kutsumuksessa ei ole kyse suorittamisesta vaan suhteesta. Se on ensin sisäinen todellisuus ennen kuin se voi olla ulkoinen ilmentymä. Moni uupuu yrittäessään toteuttaa kutsumustaan omin voimin, vailla yhteyttä Elämän Lähteeseen. Tämä on modernin kristillisyyden tragedia: aktiivisuutta vailla todellista elämää, paljon melua ja liikettä vailla syvempää merkitystä. Vain Pyhässä Hengessä eletty kutsumus kantaa iankaikkista hedelmää.

"Minä olen totisesti viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri... Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa." (Joh. 15:1,4) Kutsumuksen salaisuus avautuu tässä ytimekkäässä vertauksessa. Hedelmä ei synny yrittämisestä vaan pysymisestä. Kun olemme yhteydessä Kristukseen, elämämme kantaa hedelmää luonnostaan. Tässä on lepoa, joka ei ole laiskuutta vaan Jumalan voimassa elämistä.

Kristillinen kutsumus kasvaa itsensä kieltämisen maaperässä. Niin kauan kuin oma kunnia, oma hyöty ja oma tahto määrittävät valintojamme, todellinen kutsumuksemme jää löytymättä. Itsensä kieltäminen vapauttaa meidät palvelemaan Jumalaa jakamattomalla sydämellä. Tämä ei ole itsetuhoa vaan itsen löytämistä ja todellista vapautta toteuttaa sitä tarkoitusta, jota varten meidät on luotu. Vain tällä tiellä voimme tuntea kaikki solut täyttävän rauhan ja ilon.

Kutsumus ja Hengen työ

Ihmisen syvimpään olemukseen on kaiverrettu kaiho sellaista elämää kohtaan, jolla on iankaikkinen merkitys. Tämä kaipaus ei ole sattumaa vaan Luojan suunnittelema kompassi, joka osoittaa kohti todellista tarkoitustamme. Maailman tarjoamat korvikkeet, kuten saavutukset, omaisuus, nautinnot eivät koskaan täytä tätä syvää janoamme. Vain Jumalan tunteminen ja Hänen tahtonsa toteuttaminen voi tyydyttää tämän ikuisuuteen suunnatun sielumme.

Pyhällä Hengellä on keskeinen rooli kutsumuksemme löytämisessä ja toteuttamisessa. Ilman Hengen johdatusta ja voimaa yritämme joko toteuttaa omia suunnitelmiamme tai palvella Jumalaa lain orjuudessa. Hengen työ on kaksisuuntainen: Hän sekä paljastaa meille Jumalan tahdon että antaa voiman sen toteuttamiseen. Tässä avautuu kristillisen elämän salaisuus, sillä emme toteuta Jumalan tahtoa omin voimin vaan Jumalan omalla voimalla.

"Sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi." (Fil. 2:13) Tämä jae valottaa ihmisen ja Jumalan yhteistyön salaisuutta. Kutsumus toteutuu, kun Jumala saa toimia meissä ja meidän kauttamme. Kyse ei ole siitä, että luovutamme vastuun Jumalalle, vaan siitä, että luovutamme kontrollin. Toimimme aktiivisesti, mutta Pyhän Hengen voimassa, ei omassa voimassamme.

Aitoon kutsumukseen herääminen tuottaa syvän sisäisen rauhan ja ilon tunteen. Tämä ei tarkoita, etteikö matkalla olisi haasteita ja vastoinkäymisiä. Päinvastoin, usein juuri kutsumuksensa löytänyt kohtaa suurimmat vastustukset. Sisäinen varmuus Kristuksessa Jeesuksessa kantaa näidenkin aikojen läpi. Ihminen, joka tietää kulkevansa Jumalan tahdossa, on vapaa sekä ihmisten hyväksynnän etsimisestä että olosuhteiden pelosta. Todellinen kutsumus ankkuroituu syvemmälle kuin vaihtuvat tunteet tai ulkoiset olosuhteet.

Levon matkalla

Elämä Kristuksessa on matka syvemmälle lepoon. Tämä lepo ei ole passiivista toiminnan puutetta vaan aktiivista elämistä Jumalan voimassa ja johdatuksessa. Uskovan elämän ihmeellinen totuus on juuri tässä: lepäämme samalla kun teemme työtä. Kyse ei ole siitä mitä teemme, vaan siitä kuka meissä tekee. Kristuksen eläessä meissä, koko elämämme on sekä lepoa että työtä, ei enää ristiriitaisina vastakohtina vaan täydellisesti yhteen sovitettuina.

Opimme tätä lepoa koko elämämme ajan. Juutalaisille sapatti oli viikoittainen muistutus siitä, että Jumala hallitsee ja että heillä oli paikka Hänen suunnitelmissaan. Kristitylle lepo on jatkuvaa tietoisuutta siitä, että elämämme on Kristuksen käsissä. Emme enää pyri ansaitsemaan Jumalan hyväksyntää, sillä teoin ja lain avulla se olisi edelleen mahdotonta. Voime kuitenkin levätä, sillä olemme jo hyväksyttyjä Kristuksessa. Tästä hyväksynnästä käsin voimme toimia, ei koskaan ansaitaksemme jotain, vaan aina vastauksena jo saatuun armoon.

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä." (Matt. 11:28-30) Tämä Jeesuksen kutsu tiivistää koko kristillisen elämän olemuksen: Lepo ei ole elämän poikkeustila vaan sen perustila Kristuksessa. Emme enää kanna elämämme taakkaa yksin, vaan Hän kantaa sitä kanssamme, tehden sen kevyeksi.

Pyhän Hengen voitelu tekee mahdolliseksi kantaa kutsumusta ilman uupumista. Toimintamme syntyessä levosta, eikä levon tullessa vasta toiminnan jälkeen, voimme palvella väsymättä. Tämä on salaisuus taistelun ja levon välillä. Kristitty lepää taistellakseen, ei vain taistele levätäkseen. Tästä levosta käsin hän voi kohdata maailman haasteet, muttei omin voimin vaan Jumalan voimassa, joka tekee hänet kykeneväksi kaikkeen (Fil. 4:13).

Kutsumus ja ikuisuus

Kutsumuksemme muistuttaa jatkuvasti siitä, että olemme matkalla. Emme ole vielä perillä vaan kasvamassa kohti Kristuksen tuntemista. Tämän maailman rakenteet ja järjestelmät ovat väliaikaisia, mutta Jumalan valtakunta on ikuinen. Ankkuroidessamme identiteettimme tähän ikuiseen valtakuntaan, löydämme vapauden elää merkityksellistä elämää keskellä tätä väliaikaista, katoavaa ja alati muuttuvaa maailmaa.

Ratkaisevaa on ymmärtää: emme etsi kutsumusta ensisijaisesti työstä tai tehtävästä vaan Kristuksesta itsestään. Hän on kutsumuksemme perimmäinen lähde ja kohde. Mitä tahansa teemme tai emme tee, todellinen kutsumuksemme on tuntea Hänet. Paavali ilmaisi tämän ytimekkäästi: "Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi. Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla." (Fil. 3:7-8)

Elämä Kristuksen yhteydessä muuttaa tekemisemme ja olemisemme. Tulemme tietoiseksi Jumalan läsnäolosta arjen keskellä. Tavanomaisetkin asiat saavat uuden ulottuvuuden, kun teemme ne Herralle. Tämä tietoisuus ei ole taakka vaan vapautus suorittamisen pakosta, jonka turvin voimme levätä tietäen, ettei meillä ole mitään todistettavaa. Olemme jo rakastettuja, hyväksyttyjä ja kutsuttuja korkeimpaan mahdolliseen asemaan: Jumalan lapsiksi.

Elämä kutsumuksessa on lopulta Kristuksen tuntemisen matkaa. Emme ole tässä matkassa yksin, vaan jaamme sen kaikkien uskovien kanssa läpi historian. Tässä yhteisessä kutsumuksessa löydämme paikkamme osana suurempaa kertomusta, Jumalan ikuista suunnitelmaa, joka ei koskaan katoa. Voimme liittyä Paavalin luottavaiseen julistukseen: "Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme." (Room. 8:38-39)

Takaisin artikkeleihin

Jaa artikkeli: