📖 ENNAKKOTILAUS: New Age Ensyklopedia ennakkotilattavissa! Tilaa 19,90€ →

Valikko
Etusivu Raamattu Ääniraamattu 🎧 Kuuntele äänikirjaa Artikkelit Opetukset Totuus hypnoosista New Age Ensyklopedia Ohje

Keho, Sielu ja Henki - Irtoseksin kokonaisvaltainen tuho

| Kirjoittaja: Sami ja Heini Minkkinen
Keho, Sielu ja Henki - Irtoseksin kokonaisvaltainen tuho

Keho, Sielu ja Henki - Irtoseksin kokonaisvaltainen tuhovoima

Ihminen on luotu jakamattomaksi kokonaisuudeksi: henki, sielu ja ruumis yhtenä, kudottuna yhteen niin tiiviisti, että yhden säikeen katkeaminen repii koko kankaan. Satunnainen seksi ei kosketa vain yhtä ulottuvuutta vaan tunkeutuu läpi koko olemuksemme kuin myrkky, joka kulkee verenkierrossa hitaasti mutta varmasti jokaiseen soluun. Se, minkä maailma markkinoi "harmittomana huvina", paljastuu vähitellen kokonaisvaltaiseksi traumaksi - aluksi huomaamattomaksi, sitten häiritseväksi, lopulta tuhoavaksi¹.

Kosketus oli ensimmäinen kielemme ja se pysyy syvimpänä. Vastasyntynyt oppii rakkauden ihon kautta ennen kuin tajuaa yhtään sanaa, ennen kuin edes näkee selvästi. Orpokotien järkyttävät tutkimukset paljastavat karua totuutta: lapset, jotka saivat ravintoa, mutta eivät kosketusta, kuolivat tai vammautuivat pysyvästi. Iho ei ole vain suojavaippa vaan sielun kommunikaatiokanava, pyhä väylä, jossa fyysinen ja henkinen kohtaavat. Kun tämä pyhyys rikotaan toistuvasti satunnaisissa kohtaamisissa, jotain syvää särkyy, ensin huomaamattomasti, sitten peruuttamattomasti².

Seksuaalisessa kanssakäymisessä jokainen hermopääte herää eloon, jokainen solu resonoi toisen kanssa. Kehomme puhuu kieltä, joka on vanhempi kuin sanat: "Minä kuulun sinulle, sinä kuulut minulle". Satunnaisessa seksissä tämä ikivanha lupaus muuttuu valheeksi. Keho vannoo uskollisuutta, jonka mieli on jo päättänyt rikkoa. Tässä ristiriidassa, kehon totuuden ja mielen valheen välillä, syntyy ensimmäinen halkeama, joka laajenee jokaisen kohtaamisen myötä³.

Neurotiede on paljastanut hämmästyttävän totuuden: ihokosketus laukaisee biokemiallisen orkesterin, jossa oksitosiini, endorfiinit, serotoniini ja dopamiini tanssivat yhdessä, mutta kun kosketus tapahtuu epävarmuuden varjossa, kun kiintymys sekoittuu pelkoon hylätyksi tulemisesta, myös stressihormonit aktivoituvat. Keho elää jatkuvassa hälytystilassa: nautinto ja stressi kietoutuvat yhteen tavalla, joka lopulta tuhoaa kyvyn erottaa ne toisistaan⁴.

ICBM

Kehomme muistaa. Ei vain aivoissa vaan jokaisessa solussa, jokaisessa lihaksessa elää muisto: somaattinen muisti, kehon oma tapa tallentaa kokemukset. Jokainen kosketus jättää jäljen, näkymättömän arven. Vuosia myöhemmin tietty tuoksu, ääni tai ele voi herättää kehon muistamaan. Henkilö saattaa järjellään ymmärtää olevansa turvassa nykyisen kumppaninsa kanssa, mutta keho muistaa menneet kumppanit, menneet hylkäämiset, menneet valheet. Tämä kehollinen muisti ei katoa käskystä⁵.

Tarkastellessamme suostumuksen syvempiä kerroksia, kohtaamme modernin kulttuurin suurimman valheen. "Kyllä tarkoittaa kyllä" - näin meille opetetaan, mutta sydän tuntee monimutkaisemman totuuden. Voimme antaa kehomme samalla, kun suojelemme sydäntämme muurien taakse. Voimme lausua myöntymyksen huulillamme, kun sielumme huutaa varoitusta. Jokainen tällainen ristiriitainen suostumus on pieni itsepetos ja toistuvat petokset kovettavat meidät sisältäpäin⁶.

Miksi suostumme? Yksinäisyys ajaa meidät toisen syliin, vaikka tiedämme sen olevan väliaikaista. Hyväksynnän kaipuu saa meidät myymään itsemme halvalla. Vertaispaine, päihteet, epätoivoinen tarve tuntea edes jotain - nämä ovat niitä voimia, jotka ajavat meidät sanomaan "kyllä", kun koko olemuksemme huutaa "ei". Jokainen tällainen myöntymys vie meidät kauemmas itsestämme⁷.

Sydämen haavoittuessa liian monta kertaa, se alkaa suojata itseään. Raamattu puhuu sydämen kovettumisesta, lihan sydämestä, josta tulee kivisydän (Hes. 36:26). Tämä ei ole pelkkä kielikuva vaan kuvaus todellisesta hengellisestä prosessista. Kovettunutta sydäntä ei voi enää satuttaa, mutta hinta on korkea: se menettää myös kykynsä todella rakastaa, todella tuntea, todella elää⁸.

ICBM

Dissosiaatio, kehosta poistuminen, muuttuu selviytymisstrategiaksi. Prostituoidut ovat mestareita tässä taidossa: he voivat olla fyysisesti läsnä, mutta psyykkisesti miljoonien kilometrien päässä. Sama mekanismi aktivoituu myös "tavallisessa" satunnaisessa seksissä. Vähitellen opimme katkaisemaan yhteyden kehon kokemuksen ja tunteen välillä. Tämä taito, joka aluksi tuntuu suojalta, muuttuu vankilaksi, jolloin emme enää pysty yhdistämään kehoa ja sielua edes silloin, kun haluaisimme⁹.

Keitä meistä tulee näiden kohtaamisten myötä? Jokainen kumppani muokkaa identiteettiämme, jättää jälkensä siihen, keitä uskomme olevamme. Nuori nainen, joka on jakanut itsensä kymmenen miehen kanssa, kantaa mukanaan kymmenen erilaista versiota itsestään: pirstaleita, jotka eivät sovi yhteen. Hän näkee itsensä heidän silmiensä kautta, mutta kenen silmät näkivät totuuden? Identiteetti fragmentoituu, hajoaa osiin, jotka eivät enää muodosta eheää kokonaisuutta¹⁰.

Häpeä kasvaa hiljaisuudessa. Vaikka kulttuuri vakuuttaa "sinulla ei ole mitään hävettävää", sydän tietää totuuden. Häpeä ei synny sosiaalisista normeista vaan syvemmästä tietoisuudesta siitä, että elämme vastoin omaa syvintä olemustamme. Yritykset tukahduttaa tämä ääni johtavat paradoksaalisesti yhä syvempään itsetuhoon, sillä todistamme itsellemme, ettemme välitä, tekemällä yhä enemmän sitä, mikä satuttaa¹¹.

Paavali kirjoitti jotain mullistavaa: "Paetkaa haureutta. Kaikki muu synti, mitä ikinä ihminen tekee, on ruumiin ulkopuolella; mutta haureuden harjoittaja tekee syntiä omaa ruumistansa vastaan" (1. Kor. 6:18). Miksi seksuaalinen synti on erilaista? Koska se koskettaa olemuksemme ydintä - paikkaa, jossa olemme luovia, elämää antavia, Jumalan kuvan kantajia. Se ottaa pyhimmän kykymme ja muuttaa sen banaaliksi¹².

ICBM

Itäiset kulttuurit ovat pitkään ymmärtäneet energeettisten siteiden todellisuuden. Jokainen seksuaalinen kohtaaminen luo energeettisen yhteyden, näkymättömän langan kumppanien välille. Nämä langat eivät katkea eron myötä vaan jäävät roikkumaan, sotkeutuvat toisiinsa, luovat monimutkaisen verkon, joka sitoo meidät menneisyyteen. Monet kokevat selittämätöntä ahdistusta, masennusta tai levottomuutta, koska he kantavat mukanaan menneiden kumppanien energeettisiä jälkiä¹³.

Kosketus oli ensimmäinen kielemme, mutta satunnaisessa seksissä opimme puhumaan sitä väärin. Jokainen merkityksetön kosketus opettaa kehoamme, että kosketus ei merkitse mitään. Jokainen tyhjä lupaus opettaa sydäntämme, että lupaukset ovat tarkoitettu rikottaviksi. Vähitellen menetämme kyvyn puhua ja ymmärtää rakkauden kieltä¹⁴.

Yhteiskunta maksaa raskaan hinnan. Tutkimukset osoittavat selvän yhteyden satunnaisen seksin ja mielenterveysongelmien välillä - masennus, ahdistus, itsetuhoisuus, päihdeongelmat kasautuvat. Tämä ei ole moralisointia vaan mittauskelpoista todellisuutta. Olemme luoneet kulttuurin, joka rohkaisee meitä satuttamaan itseämme ja ihmettelee sitten, miksi olemme niin rikki¹⁵.

Sukupuolitaudit ovat vain näkyvin osa fyysisistä seurauksista. HPV, herpes, klamydia - monet parantumattomia, jotkut johtavat hedelmättömyyteen tai syöpään, mutta syvemmällä tasolla satunnainen seksi muuttaa kehon perustavanlaatuista toimintaa. Immuunijärjestelmä, hormonitasapaino, jopa geenien ilmentyminen muuttuvat kroonisen stressin ja toistuvien mikrotraumojen myötä¹⁶.

Lapset perivät vanhempiensa haavat. Ne, jotka syntyvät satunnaisista suhteista, kasvavat usein ilman toista vanhempaa ja vaikka vanhemmat pysyisivätkin yhdessä, traumat siirtyvät, joka aiheuttaa häiriöitä kiintymyssuhteissa, luo pelkoa hylätyksi tulemisesta ja luo kyvyttömyyttä luottaa. Neurotiede on osoittanut, että stressi ja trauma voivat muuttaa DNA:n metylaatiota tavalla, joka periytyy. Näin synnit todella vaikuttavat "kolmanteen ja neljänteen polveen"¹⁷.

Avioliitossa tapahtuva seksuaalinen yhteys paljastaa kontrastin terävyydessään. Siinä jokainen kosketus syventää sidettä, jokainen kohtaaminen rakentaa luottamusta. Keho, sielu ja henki yhdistyvät harmoniassa, luoden jotain, mikä on enemmän kuin osiensa summa. Kosketus puhuu totuutta, lupaukset pitävät, identiteetti vahvistuu. Tämä ei ole idealisointia vaan kuvaus siitä, miten asioiden on tarkoitus olla¹⁸.

Voitko tunnistaa itsesi näistä sanoista? Tunnistatko kehossasi muistot, sydämessäsi kovenemisen, sielussasi pirstaleisuuden? Paluu eheyteen on mahdollista, mutta se alkaa radikaalisesta rehellisyydestä. Meidän on tunnustettava - ensin itsellemme - totuus siitä, mitä satunnainen seksi todella on: ei vapautta vaan vankeutta, ei voimaantumista vaan voimattomuutta, ei nautintoa vaan syvää, naamioitua kärsimystä¹⁹.

Paraneminen vaatii aikaa. Keho tarvitsee kuukausia, jopa vuosia "nollatakseen" itsensä. Sielu tarvitsee turvallisen tilan koota hajonneet palaset. Henki kaipaa puhdistusta menneistä siteistä. Tämä matka ei ole nopea eikä helppo, mutta jokainen askel vie lähemmäs eheyttä. Jokainen päivä ilman uusia haavoja antaa vanhoille mahdollisuuden arpeutua²⁰.

Lopullinen totuus on yksinkertainen mutta vallankumouksellinen: meidät on luotu rakkauteen, ei pelkkään seksiin. Seksi on rakkauden ilmaus, ei sen korvike. Kun yritämme täyttää rakkauden janoa pelkällä fyysisellä aktilla, se on kuin yrittäisi sammuttaa janon suolavedellä - jokainen kulaus vain pahentaa janoa. Todellinen vapaus ei löydy rajojen rikkomisesta vaan elämisestä siinä tarkoituksessa, johon meidät on luotu. Tämä totuus odottaa löytämistään jokaisen rikkinäisen kokemuksen alla, jokaisen epäonnistuneen yrityksen takana, jokaisen tyhjän aamun hiljaisuudessa²¹.


Lähdeviitteet

  1. Nagoski, Emily (2015). Come As You Are. Simon & Schuster. s. 112-134.

  2. Field, Tiffany (2001). Touch. MIT Press. s. 45-67.

  3. Komisaruk, Barry R. et al. (2006). The Science of Orgasm. Johns Hopkins University Press. s. 234-256.

  4. Uvnäs-Moberg, Kerstin (2003). The Oxytocin Factor. Da Capo Press. s. 89-102.

  5. van der Kolk, Bessel (2014). The Body Keeps the Score. Viking. s. 178-195.

  6. Bader, Michael (2002). Arousal: The Secret Logic of Sexual Fantasies. St. Martin's Press. s. 67-89.

  7. Perel, Esther (2006). Mating in Captivity. Harper. s. 134-145.

  8. Cloud, Henry & Townsend, John (1992). Boundaries. Zondervan. s. 201-218.

  9. Herman, Judith (1997). Trauma and Recovery. Basic Books. s. 102-114.

  10. Erikson, Erik (1968). Identity: Youth and Crisis. Norton. s. 156-178.

  11. Brown, Brené (2012). Daring Greatly. Gotham Books. s. 68-79.

  12. Winner, Lauren F. (2005). Real Sex: The Naked Truth about Chastity. Brazos Press. s. 89-102.

  13. Chia, Mantak & Abrams, Douglas (1996). The Multi-Orgasmic Man. HarperCollins. s. 45-58.

  14. John Paul II (2006). Man and Woman He Created Them: A Theology of the Body. Pauline Books. s. 345-367.

  15. Sandfort, T.G.M. et al. (2006). "Sexual Behavior and Mental Health". Archives of Sexual Behavior, 35(4). s. 456-468.

  16. Genuis, Stephen J. (2008). "Are condoms the answer to rising rates of sexually transmitted infections?" Canadian Family Physician, 54(12). s. 1669-1671.

  17. Amato, Paul R. (2005). "The Impact of Family Formation Change on Child Well-Being". Future of Children, 15(2). s. 75-96.

  18. Rosenau, Douglas (2002). A Celebration of Sex. Thomas Nelson. s. 67-89.

  19. Carnes, Patrick (2001). Out of the Shadows: Understanding Sexual Addiction. Hazelden. s. 134-156.

  20. Laaser, Mark (2004). Healing the Wounds of Sexual Addiction. Zondervan. s. 178-195.

  21. Lewis, C.S. (1960). The Four Loves. Harcourt Brace. s. 134-142.

Jaa artikkeli: